Krekenavos Mykolo Antanaičio gimnazija

„Būk sveikas ne tik kūnu, bet ir siela“ 2025

  • Paskelbė : Lina Kazakaitienė
  • Paskelbta: 2025-10-03
  • Kategorija: Sveika mokykla

Naujausias HBSC (2022m.) tyrimas atskleidė prastėjančias tendencijas. Lietuvoje puikiai savo sveikatą įvertino trečdalis (35 proc.) penktokų, o tarp devintokų tokių jau tik kas ketvirtas (25 proc.). Tai rodo, kad populiaciniu mastu Lietuvoje jauni žmonės patiria nemažai sunkumų, jie stokoja vidinių išteklių ir išorinės pagalbos savo psichologinei pusiausvyrai palaikyti. Ypač išryškėjo tai, kad Lietuvos jaunuoliams būdingas vienas prasčiausių tarp Europos šalių saviveiksmingumas – gebėjimas spręsti savo problemas ir pasiekti tikslų“. Tyrimo metu matyti, kad ypač padaugėjo vaikų ir paauglių turinčių psichosomatinių nusiskundimų. Jaunuoliai vis dažniau skundžiasi galvos, nugaros, pilvo skausmais, gerokai padažnėjo nervinės įtampos, irzlumo, prastos nuotaikos, liūdesio, prislėgtumo potyrių.

Dažniausios psichinės sveikatos problemos vaikų ir paauglių tarpe yra emocinės, fizinės, seksualinės traumos, alkoholio ir narkotinių medžiagų vartojimas, mintys apie savižudybę, savęs žalojimas. Psichikos sveikatos problemų turintys vaikai ir paaugliai prasčiau mokosi mokykloje, pasiekia žemesnį išsilavinimo lygį, dažniau turi švietimo, sveikatos ir socialinių problemų, šiose srityse trūksta žinių ir įgūdžių. Vaikų ir paauglių geros psichinės sveikatos palaikymas yra vienas iš pagrindinių visuomenės sveikatos iššūkių. Vaikų ir paauglių psichikos sveikatos gerinimui turi būti taikomas integruotas gydymas, apimantis pedagoginę paramą, psichosocialinę integraciją, psichiatrinį ir psichoterapinį gydymą bei psichikos sveikatos stiprinimą ir prevenciją.

Krekenavos Mykolo Antanaičio gimnazijoje vaikų ir paauglių psichikos sveikatos stiprinimas ir prevencija vykdoma per neformalų ugdymą ir projektines veiklas. Jau kelerius metus gimnazija teikia paraišką Panevėžio rajono savivaldybei dėl visuomenės sveikatos specialiosios programos projektų rėmimo. Štai ir šiemet gavę lėšų įgyvendinome projektą „Būk sveikas ne tik kūnu, bet ir siela“. Psichikos sveikatos stiprinimo prevencinių veiklų poveikis siejamas su veiklų patrauklumu moksleivių atžvilgiu, todėl mokiniams stengiamės organizuoti kuo įdomesnes, nenuobodžias edukacijas, išvykas, kviečiame patyrusius lektorius, mokiniai dalyvauja dirbtuvėse. Šiemet 1-4 klasių mokiniai dalyvavo edukacijoje „Tapatulio 9 taškų pasakos“. Ši edukacija buvo naudinga tiems, kurie nesusitvarko su savo emocijomis, kurie dažnai patiria liūdesį, nerimą, baimę ir nežino ką su šiais jausmais daryti, kurie nepasitiki savimi ir stringa mokydamiesi raides, skaičius ar naujus dalykus, kuriems patinka padėti sau ir kitiems. Jos metu mokiniai buvo pamokyti ant savo kūno surasti emocijų paleidimo taškus, susipažino su Tapatuliu ir emocijomis, klausėsi trumpų pasakų apie emocijų paleidimo taškus. Šis visame pasaulyje pripažintas EFT metodas (emocijų paleidimo būdas) padeda stiprinti vaikų emocinę sveikatą. Fizinis aktyvumas glaudžiai susijęs su psichinės sveiktos stiprinimu. Pakankamas fizinis aktyvumas mažina riziką susirgti neužkrečiamosiomis ligomis, turi teigiamą įtaką psichinei sveikatai, padeda įveikti stresą, emocinį nuovargį bei mažina depresijos atsiradimo riziką. Edukaciją vedė Ilona Bakšė. Šeštokai lankėsi Kauno A. Žikevičiaus saugaus vaiko mokykloje. Čia jie dalyvavo aktyvioje veikloje „Judesio inovatoriai“. Programos metu atliko fizinio aktyvumo užduotis, kurios skatina teigiamą požiūrį į sveikatos stiprinimą taikant inovatyvias fizinio aktyvumo priemones, tokias kaip: IMO, Learns kubai, Xbox one konsolė su Kinekt įrenginiu, ISports Wall interaktyvi žaidimų aikštelė. Inovatyvūs užsiėmimai skatina dalyvius įgytį saviraiškos pojūtį, vaizduotę, pasitikėjimą, rinktis aktyvius laisvalaikio praleidimo būdus. Septintos klasės mokiniai dalyvavo emocijų pažinimo dirbtuvėse „Ką daryti kai pyksti?“ Edukacijos metu, žaisdami mokėsi suprasti, kaip emocijos veikia kūną, praktiškai išbandė keletą būdų, kaip švelniai išreikšti pyktį. Žaidimo metodika leidžia artimiau priartinti vaikus, gerinti jų tarpusavio bendravimo įgūdžius, ugdyti emocinį intelektą, atrasti savas emocijas ir mokytis su jomis gyventi, kad jie galėtų augti stiprūs ir pasitikintys savimi. Be to per emocines patirtis skatinamas mokinių sąmoningumas ir kūrybiškumas.

IB klasės mokiniams suorganizavome emocijų pažinimo dirbtuves per kvapus. Bendraudami gyvai su sveikatingumo konsultante, aroma praktike Monika Kojelavičė mokiniai analizavo savo emocinę būklę per kvapus, ieškojo savo kvapų recepto, jį kūrė. Lektorė akcentavo kvapų reikšmę savijautai ir emocinei būklei, nes kvapai padeda sumažinti įtampą, išlaikyti dėmesį, subalansuoti emocijas.

Dešimtokai dalyvavo meno dirbtuvėje „Menas gydo“. Dailės terapija, kaip psichoterapijos forma, kurioje naudojamos įvairios dailės ir kūrybos technikos - efektingas būdas siekiant pagerinti emocinę, psichologinę ir fizinę gerovę. Užsiėmimo metu mokiniai unikaliu būdu galėjo išreikšti jausmus, mintis ir patyrimus, kuriais sunku pasidalyti žodžiais. Su lektore dalijosi savo įžvalgomis apie savo pojūčius, emocinę būseną. Veiklą vedė praktikuojanti dailės terapeutė Vaida Virbalaitė- Šablevičienė.

Galime pasidžiaugti, kad Panevėžio rajono savivaldybės finansuojamas projektas gimnazijoje įgyvendintas sėkmingai. Sieksime ir toliau stiprinti mokinių psichinę ir emocinę sveikatą per projektines veiklas, pasitelkiant ir organizuojant mokiniams kuo įvairesnius, nenuobodžius ir motyvuojančius užsiėmimus.

Visuomenės sveikatos specialistė Aušra Džiugelytė

 

Nepamirškite padėkoti autoriui
Ankstesnės naujienos
  • Elektroninis dienynas
  • Tėvams
  • Mokiniams
  • Mokytojams
Naujienų archyvas