Lytiškumo ugdymas: sveika ir saugi asmenybė

  • Paskelbė : Lina Kazakaitienė
  • Paskelbta: 2023-03-20
  • Kategorija: Sveika mokykla

Lytiškumas nuo seno mūsų kultūroje matomas, kaip tema, apie kurią galima kalbėtis tik už uždarų durų ir ne itin gilinantis, nes lytinis tapatumas neretai suprantamas kaip biologinė duotybė, kuriai vystyti nereikia papildomų žinių. Jaunimas imlus informacijai, ieško patikimų šaltinių, formuoja savo tapatybes, turi platų akiratį ir šiame idėjų bei požiūrių mūšio lauke reikia padėti jaunuoliams atrasti savo atsakymus į klausimą, ką jiems asmeniškai reiškia būti vyru, moterimi ar apskritai turėti lytinę tapatybę.

Kovo 1 dieną Krekenavos Mykolo Antanaičio gimnazijos 11 klasės mokiniai dalyvavo integruotoje sveikatingumo ir etikos pamokoje „Smurtas lyties pagrindu. Grožio standartai“. Pasinaudojus „nepatogauskinoklasė“ metodine medžiaga, buvo žiūrimas filmas „Normalumas“, kuriame nagrinėjama lyties tapatybės konstravimas kasdienybėje ir kokiu būdu  išreiškiamas lytiškumas. Mokiniai turėjo sekti filmo siužetą ir atitinkamai užduočių lape žymėti ką veikia rodomi berniukai vyrai), mergaitės (moterys). Po filmo peržiūros, su sveikatos specialiste ir etikos mokytoja, mokiniai diskutavo apie tai, kokius jausmus jiems sukėlė, kas juos nustebino, šokiravo ir paliko didžiausią įspūdį. Sekanti užduotis leido mokiniams pasitikrinti, kokių jie turi stereotipų apie vyrus ir moteris. Pamokos pabaigoje priėjome išvadą, kad moterys ir vyrai yra daugiau panašūs, nei skirtingi.

Dažnai atrodo, kad priešingos lytys yra iš skirtingų planetų. Visi mes esame lytiški. Savaip matome, jaučiame ir suvokiame pasaulį. Skiriamės kūnu, emocijomis, mąstymu ir socialiniais gebėjimais, tačiau visi trokštame tų pačių dalykų: būti mylimi, suprasti ir gerbiami. Kokios fizinės, emocinės, protinės ir socialinės savybės būdingos daugumai vyrų ir moterų?  Kokia yra aplinkos įtaka moteriškumui ir vyriškumui? Kas yra meilė ir kuo ji skiriasi nuo susižavėjimo ar įsimylėjimo? Kokios yra meilės kalbos ir ko reikia tvirtai draugystei? Apie visa tai, kovo 15 dieną, 9 ir 10  klasės mokiniai diskutavo su lektore Goda. Ji mokiniams akcentavo žmogaus vertės suvokimą, savęs ir priešingos lyties pažinimą, paaiškino kaip mokytis būti atspariam neigiamai aplinkos įtakai, kaip sugebėti skirti susižavėjimą, įsimylėjimą ir meilę, įvardino meilės išraiškos būdus. Taip pat mokymų metu buvo paliestas ir kitas svarbus aspektas–patyčių prevencija.

Organizuodami lytiškumo ugdymo  užsiėmimus siekiame  palydėti paauglius į geresnį visapusišką savęs pažinimą, supažindinant juos su biologiniais, emociniais, socialiniais lytiškumo aspektais, padėti formuoti supratimą apie lytinį potraukį ir lytinę tapatybę. Su meile ir pagarba žiūrėti į save ir aplinką.

Visuomenės sveikatos priežiūros specialistė Aušra Džiugelytė

Nepamirškite padėkoti autoriui
Ankstesnės naujienos