Eksperimentas sėkmingas! Vietoj kėdės kamuolys!

  • Paskelbė : Lina Kazakaitienė
  • Paskelbta: 2024-03-02
  • Kategorija: Sveika mokykla

Šiais laikais viena iš dažniausių civilizacijos problemų yra vaikų laikysenos sutrikimai. Žmogaus laikysena gyvenimo eigoje nuolat keičiasi. Atsižvelgiant į sparčiai besivystantį žmogaus organizmą, didžiausią riziką išsivystyti netaisyklingai laikysenai turi ikimokyklinio ir mokyklinio amžiaus vaikai. Būtent tokiems vaikams yra būdingi du kritiniai laikotarpiai įtakojantys kūno silueto formą. Pirmasis laikotarpis (6-7 metų) yra susijęs su gyvenimo būdo pokyčiais. Kada vaikas pirmą kartą pradeda lankyti mokyklą ir didžiąją dienos dalį praleidžia sėdėdamas mokyklos suole ar nešiodamas dažnai per sunkią mokyklinę kuprinę. Antrasis kritinis laikotarpis tai lytinio subrendimo laikotarpis, būdingas 12-15 metų amžiaus vaikams. Šiame laikotarpyje pasikeičia kūno proporcijos. Sutrikdoma iki šiol buvusi pusiausvyra, pasikeičia kūno svorio centro vieta. Raumenys būna dar nepakankamai stiprūs, kad galėtų stabilizuoti kūno padėtį. Vaikui sparčiai augant, jo raumenys nesuspėja prisitaikyti prie greito kaulų augimo. Laikui bėgant šie nedideli nukrypimai progresuoja ir pagilina laikysenos sutrikimus ar sukelia deformacijas. Netaisyklingos laikysenos priežastimi yra laikomi ir gyvenimo būdo pokyčiai – tai perėjimas iš fiziškai aktyvaus į sėdimą. Sparčiai tobulėjant įvairioms technologijoms, vaikų fizinis aktyvumas žymiai sumažėjęs.

Apžvelgiant 7–17 m. amžiaus mokinių ligotumo rodiklius, pagal pateiktus Higienos instituto duomenis, 2022 metais  ugdymo įstaigas lankiusių vaikų sveikatos rodiklių  (elektroninės formos Nr. E027-1 „Mokinio sveikatos pažymėjimas“) duomenų matyti, kad  jungiamojo audinio ir raumenų bei skeleto ligos rikiuojasi  penktoje vietoje (94,95 atvejai 1 000 mokinių).

Atlikti tyrimai rodo, kad laikysenos pokyčiai su amžiumi vis mažėja, todėl vaikams yra sudėtingiau kontroliuoti savo laikyseną, nei suaugusiems. Tad koreguojant netaisyklingą laikyseną, svarbų vaidmenį atlieka fizinis aktyvumas, nes tik sisteminga fizinė veikla pagerina žmogaus sveikatos būklę ir gyvenimo kokybę. Be to žmogaus laikysena gali formuotis atliekant įvairias kūno pozas ir priklauso nuo žmogaus psichinės ir emocinės būklės.

Vasaris – sveikatingumo mėnuo, skirtas propaguoti sveiką gyvenimo būdą, skleisti sveikatos priežiūros ir stiprinimo žinias, tad vasario 26-29 dienomis Krekenavos Mykolo Antanaičio gimnazijos trečiokai turėjo galimybę dalyvauti kitokiose pamokose. Šių pamokų tikslas- nuo pat jaunų dienų suteikti sveikatos puoselėjimo žinias ir įgūdžius. Mokiniai, dalį pamokos, aktyviai mokėsi sėdėdami ant gimnastikos kamuolių. Jiems tai buvo neįprasta, tačiau jautėsi puikiai. Sėdėti ir atlikti pratimus pamokoje, pertraukėlių metu ant gimnastikos kamuolių, vaikams labai patiko.

Ar gali kamuolys atstoti kėdę? Žmogaus pusiausvyra yra treniruojama. Treniruoti pusiausvyros pojūtį galima įvairiais būdais. Tuo tikslu naudojamas ir vadinamas “Gymnic” kamuolys, kuriuo galima stimuliuoti įvairius mūsų organizmo pusiausvyros centrus. Be to mokslininkų tyrimai (2019 m.) rodo, kad po šešių savaičių asmenų, sėdėjusių ant balansinių kėdžių (jos panašios į sėdimuosius kamuolius), nugaros padėtis tapo taisyklingesnė nei sėdėjusių ant įprastinės kėdės. Balansinio sėdėjimo metu aktyvuojami gilieji raumenys, kurie yra pagrindiniai nugaros stabilizatoriai. Jie užtikrina taisyklingą laikyseną, yra atsakingi už pusiausvyrą bei lankstumą. Sėdint ant terapinio kamuolio, prarandama stabili atrama, todėl nuolat reikia ieškoti idealiausios ir taisyklingiausios padėties. Tokiu būdu skatinami net giliausiai esantys, ,,atpratę“ dirbti, nusilpę ar atrofavęsi raumenys. Neįmanoma ilgesnį laiką ant kamuolio sėdėti susikūprinus, atsilošus ar sukryžiavus kojas. Taip atrandama patogi bei taisyklinga laikysena, kai simetriškos raumenų grupės vienodai apkraunamos. Sėdint ant gerai pritaikyto kamuolio (kojos per klubus ir kelius sulenktos 90°kampu), aktyvuojami ne tik pilvo, nugaros, bet ir kojų bei sėdmenų raumenys. Taisyklinga padėtis, kai išlenkiamas juosmuo ir padidinamas dubens pasvirimo žemyn kampas, yra ne tik patogi, saugi, bet ir lavinanti, gerinanti laikyseną bei stiprinanti ,,korseto“ raumenyną, be to dar papildomai lavinama ir stiprinama išorinė kvėpavimo sistema, gerinama koordinacija.

Anot Lietuvos sporto universiteto docentės S. Pajaujienės, toks sėdėjimas ne tik daro įtaką taisyklingai laikysenai, bet ir aktyvina žmogaus mąstymą, skatina dėmesio koncentraciją. Įrodyta, kad aktyvus sėdėjimas ant kamuolio sumažina smegenų veiklos išsekimą, išsiblaškymą, bei pagerina nuotaiką be to fiziniai pratimai, atliekami ant kamuolio, efektyviai treniruoja pusiausvyrą, sukuria nestabilią atramą, kuri efektyviai stiprina liemens srities raumenyną, aktyvuoja smulkiuosius raumenis ir galvos smegenis.

Toks sėdėjimas pamokose mūsų gimnazijoje naujovė, tačiau ateityje planuojame dažniau, pamokų metu, pradinių klasių mokinius skatinti sėdėti ant kamuolių, kad nuo mažens formuotųsi taisyklingos laikysenos ir sveikos gyvensenos įgūdžiai.

Visuomenės sveikatos priežiūros specialistė Aušra Džiugelytė

 

Nepamirškite padėkoti autoriui
Ankstesnės naujienos